Logo Radio Łódź

Silnik elektryczny, który może długo pracować z bardzo wysoką mocą | Login

Samochody elektryczne to segment, który w Polsce nie złapał jeszcze mocnego wiatru w żagle, dlatego większość nowinek związanych z ich rozwojem nas omija. W związku z tym, dzisiaj opowiemy o nowym silniku elektrycznym mogącym pracować z bardzo wysoką mocą przez długi czas. 

Jeden z wiodących producentów części motoryzacyjnych ogłosił, oczywiście w swoim mniemaniu, przełomowy silnik do samochodów elektrycznych mogący działać na 90%-ach swojej mocy maksymalnej. Odbywa się to bez przegrzewania i potrzeby wykorzystywania magnesów. 

Silniki elektryczne, w porównaniu do spalinowych mają określone dwie moce: najwyższą możliwą oraz nominalną. Wynika to z tego, że używanie ich przez długi czas na najwyższych obrotach generuje ciepło, które może w efekcie uszkodzić niektóre podzespoły. Aby uniknąć takich problemów producenci montują systemy monitorowania temperatur, które zmniejszają najwyższe napięcie do poziomu nominalnego w przypadku wzrostu temperatury. Podawana różnica pomiędzy wspomnianymi typami napięć, pozwala na określenie wydajności systemu chłodzącego. 

Producent zapewnia, że swoje możliwości silnik zawdzięcza właśnie innowacyjnemu systemowi tego typu. Jest on oparty na przejmującym ciepło oleju, który wtłaczany jest przez centralny otwór silnika. Następnie, dzięki wykorzystaniu siły odśrodkowej kręcącego się wirnika, jest on pompowany dalej i może dotrzeć do tworników. Co ciekawe, zmagazynowane ciepło może zostać wykorzystane w innym miejscu pojazdu (jeżeli jest wymagane), albo system może je usunąć przez radiator. 

Firma odpowiedzialna za ten projekt zapewnia, że silnik jest kompaktowy, lekki i wydajny. Najważniejszym atutem ma być fakt, że będzie on mógł działać bezproblemowo w sytuacjach, które do tej pory wymagały wykorzystania dużo większych silników z dużo wyższym najwyższym napięciem. Kompaktowy rozmiar ma pozwolić także na zamontowanie go w pojazdach pasażerskich, komercyjnych, konstrukcyjnych czy rolniczych. 

 Wspomniałem także o magnesach - obecny prototyp działa w oparciu o neodymowe. Producent chce w przyszłości zastąpić je niewykorzystywanymi uprzednio w szerszy sposób pierwiastkami. Dodatkowo chce wykorzystać bezdotykową indukcję do precyzyjnego dostrajania pól elektromagnetycznych w cewkach zamontowanych na rotorze. Wszystko to ma przyczynić się do wzrostu wydajności silnika. 

 Należy jednak pamiętać, że wszystkie powyższe elementy to jedynie zapewnienia producenta, który ma zamiar sprzedać swój produkt jak największej liczbie klientów. O prawdziwości tych słów będzie można dopiero mówić po testach niezależnych, na które na ten moment raczej się nie zapowiada. Nie znaczy to jednak, że nie należy ich wypatrywać, bo informacje o nich mogą pojawić się lada dzień.       

Posłuchaj:

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zgadzam się z polityką Polityka plików cookies